About WWBLP

’Worldwide Bengali Programme’’ is an International organization based in England engaged to develop, publish and make practice of Standard Bengali Language (SBL) by Bengali people and their children, who live in outside Bangladesh. With a view to educate new generation and use of SBL by them, we aimed at establishing Bengali community schools in every area where 24 students are available. We already developed Standard Bengali Language Text, which are synchronized with all international languages, suitable for learning by any bilingual learner. We have developed ‘’Modern Bengali Grammar’’ on the basis of parts of speech, ‘’Easy Learning Method’’ for Bengali language and ‘’Magical Dictionary’’, which are highly supportive for Bengali learners. In addition to language learning, the learning method we follow is very helpful for the learner’s cognitive development. The learning system guided by parents of the learners aiming at habituating language & culture which are integral part of learning.
We humbly invite to all the parents live in different parts of the world to take part and make learning Bengali language and culture to their children for enjoying happy future. Our language is not only a language for learning, but also an extraordinary carrier of history and heritage. The world community has recognized by declaring 21st February as “International Mother Language Day”, which heavily inspired us and we have to go ahead further more with our language.

Kind regards

Shawkat Ali Talukder, Director, Worldwide Bengali Programme

‘’বিশ্বব্যাপী বাংলা কার্যক্রম’’, বহির্বিশ্বে বসবাসরত বাঙ্গালী ও তাদের সন্তানদের শুদ্ধ বাংলা শেখানো ও ব্যবহারের নিমিত্তে বিলেতে অবস্থিত একটি আন্তর্জাতিক সংগঠন। শুদ্ধ বাংলা শিক্ষা এবং এর সর্বোত্তম ব্যবহার নিশ্চিত করার লক্ষে, আমরা প্রতিটি বাংলাভাষী অধ্যুষিত এলাকায়, যেখানে অন্তত ২৪ জন বাঙ্গালী শিক্ষার্থী বসবাস করে, একটি বাংলা কমিউনিটি স্কুল প্রতিষ্ঠার পরিকল্পনা গ্রহণ করেছি। এই পরিকল্পনার অংশ  হিসাবে ইতিমধ্যে পৃথিবীর বৃহৎ ভাষাগুলোর সাথে সামঞ্জস্য রেখে ‘’বাংলাভাষার আধুনীক ব্যাকরণ’’, ‘’সহজ বাংলাভাষা শিক্ষা পদ্ধতি’’ ও বিশেষ ধরনের যাদুকরি অভিধান প্রণয়ন করা হয়েছে, যা সকল বিদেশী শিক্ষার্থীদের জন্য বিশেষ উপযোগী। বাংলা ভাষা শিক্ষার এই পদ্ধতিটি শিক্ষার্থীদের মেধা বিকাশে সহায়তা করবে; তাই, অতি অল্প সময়ে তারা ভাষা শিখতে পারবে। শিক্ষার্থীদের  অভিভাবকগন-ই মূলত এই শিক্ষা পদ্ধতির শিক্ষক এবং ভাষা শেখানোর পাশাপাশি তারা তাদের সন্তানদের বাঙ্গালী কৃষ্টি ও ঐতিহ্যে দীক্ষিত করে তুলবেন। কারণ ভাষা ও সংস্কৃতি একই সূত্রে গাথা।

আমরা বহির্বিশ্বে বিক্ষিপ্তভাবে বসবাসরত মা-বাবাদের বিনীতভাবে আহ্বান জানাচ্ছি প্রত্যেকের সন্তানদের বাংলাভাষা ও সংস্কৃতিতে উজ্জীবিত করার জন্য, যেন আপনার ভবিষ্যৎ সময়টা আনন্দে কাটে। আমাদের বাংলাভাষা শুধুমাত্র ভাব প্রকাশের জন্য নিবেদিত একটি ভাষা-ই নয়, এর রয়েছে বিশ্ববাসীর সামনে উপস্থাপন করার মত অসাধারণ ইতিহাস ও ঐতিহ্য। ২১শে ফেব্রুয়ারিকে ‘’আন্তর্জাতিক মাতৃভাষা দিবস’’ হিসাবে ঘোষণার মাধ্যমে বিশ্ববাসী কার্যত আমাদের সেই স্বীকৃতিই দিয়েছেন। এখন এই ভাষাকে  নিয়ে  আমাদের আরও অনেক দূর এগিয়ে যেতে হবে।

নিবেদক –

শওকত আলী তালুকদার
পরিচালক, বিশ্বব্যাপী বাংলা কার্যক্রম